Als ik met mijn klanten in gesprek raak over geldzaken, komt het onderwerp budgetteren altijd ter sprake. Ik vertel dan altijd dat ik heel veel (spaar)rekeningen heb. In dit artikel vertel ik jou welke rekeningen dat zijn, waarom ik zoveel rekeningen heb, hoe ik op het idee ben gekomen en hoe dit in het plaatje van goed budgetteren past.

Welke rekeningen heb ik?

De rekeningen die ik heb, heb ik ondergebracht bij 4 verschillende banken. Een deel hiervan is zakelijk en de rest is privé (particulier). Voor de volledigheid zal ik ook wat vertellen over de zakelijke rekeningen. Ik ga alleen in op de actieve rekeningen want technisch gezien heb ik er veel meer, maar die gebruik ik nog niet of niet meer.

Zakelijke rekeningen

  • Belastingen;
  • Kosten DBM;
  • Kosten ONS;
  • Ontvangsten DBM;
  • Ontvangsten ONS;
  • Salaris;
  • Belastingen 2 (spaarrekening).

Privérekeningen

  • Needs maandelijks;
  • Needs 3-12 maanden (spaar);
  • Hobby;
  • Leuke dingen;
  • Studie en cursussen (spaar);
  • Vakantie en reizen (spaar);
  • No spend year – E 10.000 challenge (spaar);
  • Noodfonds (spaar);
  • Ziekenfonds (noodfonds 2, spaar);
  • Eigen risico’s (spaar);
  • Goede doelen;
  • Overig;
  • Overig 2 (spaar).

Hoe kwam ik op dit idee?

In maart van 2018 was ik bij een Profit First workshop van administratiecoach en boekhouder Natasja Goossen. Ik had het boek Profit First van Femke Hogema al gelezen en wilde graag meer overzicht in mijn zakelijke administratie. Deze methode houdt heel kort gezegd in dat je eerst je winst neemt uit je omzet en dat je aan de hand daarvan weet hoeveel geld je overhoudt voor kosten en je salaris. Zo maak je in ieder geval altijd winst. Dit is overigens totaal iets anders dan fiscale winst. Als je na het nemen van je winst niet genoeg geld overhoudt om je kosten te betalen, moet je daar dus op bezuinigen, vertelde ze.

Ik vond dit echt een briljant idee en heb dit meteen doorgevoerd. Om de methode correct toe te passen, open je dus meerdere rekeningen en verdeel je je omzet (de ‘ontvangsten’-rekening) procentueel over andere rekeningen. Over de Profit First methode zal ik later nog een artikel schrijven.

Natasja vertelde dat zij het principe van meerdere rekeningen ook heeft doorgevoerd in haar privébudget. Daarmee heeft zij mij ontzettend geïnspireerd (waarvoor dank!).

Goed en makkelijk budgetteren

Ik heb als ondernemer geen vast inkomen. Ik weet wel hoeveel er ongeveer binnenkomt elke maand, dat is bijna elke maand hetzelfde. Behalve als ik op vakantie was, want dan was dat altijd precies 0 euro. Daarom kan ik mezelf geen vast salaris geven elke maand.

Je budget hangt af van je maandelijkse netto-inkomen, wat voor mensen in loondienst met een vast aantal uren elke maand hetzelfde zal zijn. Je kunt dan makkelijk een maandelijkse overboeking met een vast bedrag inplannen naar je spaarrekening (en beleggingsrekening). Dat werkt dus niet als je niet exact weet hoeveel geld er binnen zal komen elke maand. Daarom werk ik met percentages en volgens mijn variant van de 50/30/20 methode. Aan de hand van wat er op mijn ontvangsten-rekening staat, boek ik elke week of twee weken een bepaald percentage over naar mijn andere zakelijke rekeningen, waaronder de Salaris-rekening. Vanuit daar gaan er percentages naar de andere privérekeningen.

Waarom zoveel rekeningen?

Goed budgetteren betekent dat je minder geld uitgeeft dan dat er binnenkomt. Geef je meer uit dan er binnenkomt, dan ben je onderweg naar armoede en blut zijn. Alle rekeningen hebben hun eigen pinpas. Als ik van huis ga, bedenk ik wat ik die dag moet kopen (zakelijk en privé) en neem ik alléén die pinpassen mee. Als ik bijvoorbeeld de stad inga, neem ik alleen de Leuke Dingen-pas mee. Hierdoor kom ik niet in de verleiding om geld van de Needs (vaste lasten) rekening af te halen om drankjes te kunnen bestellen. Ga ik boodschappen doen, neem ik alleen de Needs-pas, de Leuke Dingen-pas, de Hobby-pas en de Overig-pas mee. Als ik mezelf namelijk niet kan beheersen en ik zie iets wat ik nodig kan hebben voor mijn huisdieren of andere hobby (of ik wil een cadeautje kopen voor iemand), dan weet ik van te voren hoeveel ik daarvoor als budget heb.

Ik werk ook strikt volgens het OP = OP principe. Als ik teveel geld uitgeef, is dat mijn eigen schuld en kan ik die maand of week niks extra’s kopen. Dit houdt mij scherp en zorgt ervoor dat ik langer nadenk over of ik iets echt wil of echt nodig heb.

Ik budgetteer sinds maart op deze manier. Hoewel niet alle rekeningen op hetzelfde moment zijn geopend (sommige veel later), kan ik trots zeggen dat de Leuke Dingen-rekening al maanden lang niet op 0 gestaan heeft!

In deel 2 van dit artikel ga ik specifieker in op de percentages en waar de rekeningen precies voor zijn.

En jij? Hoeveel rekeningen heb jij?

xM.

Titelfoto van Pixabay.com

Dit artikel bevat affiliate links. Het klikken op en bestellen via zo’n link kost jou niks extra’s, maar je helpt mij er wel mee. Lees hier meer

2 Reacties

  1. Michael

    Ik heb alleen 1 bankrekening. Kan je wel meerdere rekeningen openen als je nog schuld hebt staan?

    Antwoord
    • Meghan - O.N.S.

      Als je een schuldhulpverlener hebt/in de schuldsanering zit, eerst met haar/hem overleggen.
      Zijn je schulden (nog) niet problematisch, dan kan je in principe wel een andere rekening openen.
      Maar het hangt er wel van af wat je ermee van plan bent. Het ontlopen van schuldeisers of betalingsverplichtingen door middel van het openen van een andere rekening is echt een heel slecht idee.

      Ik ook (nog 2) schulden (studiegerelateerd) en heb meerdere rekeningen bij verschillende banken.
      Lees anders deze even: https://www.onderwegnaarsucces.nl/schulden-afbetalen-101/

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This